Serangga Perosak 5

SERANGGA PEROSAK
Nama Biasa : Ulat Pangkas
Nama Inggeris : Cutworm
Nama Saintifik : Agrotis Ypsilon (Hufn.)
Famili : Noctuidae
Order : Lepidoptera

TANAMAN
Tomato, sayuran Krusifer, kangkong, terung dan cili

BAHAGIAN YANG DISERANG
Batang tanaman

KEROSAKAN
Larva keluar dari tempat persembunyian dari dalam tanahpada waktu malam dan mengerat pangkal batang anak benih. Kadangkala larva menarik keratan ank benih tersebut kedalam lubangnya. Larva ini juga berupaya merosakkan akar tanamandan menjadi makhluk perosak ancaman kepada anak benih. Walaubagaimanapun, biasanyaperatusan anak benih yang mati diakibatkan serangan serangga ini rendah dan boleh disulam semula pada peringkat awal tanaman.

BIOLOGI SERANGGA

Telur
Telur serangga boleh dijumpai pada bahagian daun dan rumpai disekitar kawasan ladang. Ianya mengambil masa 3 hari untuk menetas

Larva
Pada peringkat awal, larva hanya memakan daun tanaman. Ianya berwarna kehijauan. Ada yang berwarna kelabu besi denga deretan bintik-bintik hitam pada badannya. Terdapat jalur kekuningan ditepi badannya. Pada bahagian badannya mempunyai bulu halus atau setae yang jelas. Tempoh peringkat larva ialah 25 hari.  



Pupa
Pupa terbentuk didalam tanah, berwarna perang kemerahan, diselaputi tanah. jangka masa peringkat pupa ialah 8 hari.  

Rama-rama Dewasa
Kepak hadapan bewarna perang berdebu dengan garisan yang berombak dan beberapa bentuk segi tiga. Kepak belakang berwarna putih dengan tepian hujungnya berwarna keperangan.  



KITARAN HIDUP
36 hari.

KAWALAN
kawasan tanaman hendakleh bersih dari pembiakan rumpai. Rumpai juga menjadi tempat yang digemari untuk bertelurdan menjadi sumber makannan kepada larva yang masih muda. Ladang yang bersih tanpa rumpai dapat mnegekang pembiakan dari serangga ini. 
Rawatan tanah boleh dilakukandengan menggunakan racun kimia seperti prothiopos dan chlorpyrifos yang disiram di atas batas sebelum benih di tanam tau disemai. 
Sembur racun serangga seperti profenofo (10 hst), cyfluthrin (7hst), beta-cyfluthrin (7 hst) dan delthamethrin (5 hst) apabila perlu.
Pucuk tanaman dirawat dengan racun kimia pada peringkat awal pertumbuhan kubis, kawalan racun kimia ini hanya digunakan apabila perlu sahaja. 

MAKLUMAT TAMBAHAN
Larva rama-rama menjadi faktor utama kerosakan kebanyakkan anak benih tanaman atau sayuran. ia boleh mengorek buah-buahan yang berada berdekatan dengan tanah. 



Comments

Popular Posts