Info Lintah
















T
erdapat kira-kira 650 spesis lintah di dunia. Kebiasaan saiznya adalah diantara 50 mm dan boleh mencapai 30 cm. Dalam program ternakan lintah ini hanya melibatkan penternakan lintah perut hijau dan perang . Ia juga dikenali di kalangan masyarakat tempatan sebagai lintah kerbau atau nama saintifiknya Hirudo Medicinalis. Spesis ini mempunyai permintaan yang tinggi termasuklah penggunaannya dalam produk kosmetik dan menjadi bahan penting dalam penjagaan kesihatan manusia.
Lintah-lintah adalah annelids mengandungi subkelas Hirudinea. Terdapat air tawar, daratan, dan lintah-lintah laut. Seperti saudara-mara mereka yang dekat, Oligochaeta, mereka berkongsi kehadiran satu klitelum, lintah-lintah adalah khunsa. Lintah Hirudo mempunyai tiga rahang dengan 100 gigi pada masing-masing meleteri - membuat 300 gigi dalam semua. Lintah Medicinal, Hirudo medicinalis, yang adalah berasal dari Eropah, dan nya congeners telah digunakan untuk pertumpahan darah yang klinikal untuk beribu tahun.

ii. STRUKTUR BINAAN DAN BAHAGIAN2 DALAMAN LINTAH

3 lapisan otot yang kuat:

1. Otot Circular

2. Otot Diagonal

3. Otot Longitudinal










iii. CARA MAKAN

a. Lintah dengan rahang bergigi pada penghisap anterior

- melekap pada mangsa dan mengeluarkan bahan anti pembekuan (hirudin)

b. Lintah tanpa rahang bergigi dan tiada penghisap

- Melekap pada mangsa menggunakan jarum kecil untuk menusuk mangsa dan mengeluarkan enzim yang mencairkan darah beku mangsanya. Ia boleh hidup di dalam cecair badan mangsa/perumahnya.










iv. PEMBIAKAN

  • Lintah adalah hermapordit (jantan dan betina dalam satu badan)

  • Walaubagaimanapun lintah perlu ada 2 ekor untuk mengawan

  • Kedua-dua pasangan lintah akan mendermakan sperma ke badan pasangan

  • Telur berada di dalam kokun dan akan melekat dibawah batu atau kiambang dan tumbuhan lain.

  • kokun sangat tahan dalam keadaan sekitar yang ekstrim.

v. RESPIRASI

Mendapat oksigen melalui kulitnya yang lembab dan jika keadaan sekitar dlm air kurang oksigen , lintah akan timbul ke permukaan.

vi. HABITAT HIDUP

  • Lintah hidup di kawasan sejuk, panas yang terlindung dan kurang pengaruh air berarus

  • Kedalaman paling sesuai adalah 2 meter

  • Lintah yang bukan parasit akan mengelak diri daripada cahaya dan bersembunyi di bawah batu, pasu, tumbuhan akuatik atau didalam serpihan sampah.

  • Lintah akan aktif pada waktu malam, senja dan waktu hujan

  • Lintah tdak suka air yang rendah nilai kapur (masam)


Bekam Guna Lintah

Bermula daripada menternak lintah di dalam 15 bekas tangki yang memuatkan lebih 20,000 ekor lintah, kini Arjuna mengembangkan ilmunya kepada perubatan tradisional iaitu berbekam menggunakan lintah yang dipeliharanya.


Baginya, sesuatu ilmu jika dikongsi, dikembangkan ia akan menjadi lebih berkat, lebih berkesan kerana kerap dipraktikkan. Konsep itulah yang diamalkan dalam perniagaannya, mencuba sesuatu yang baru berasaskan produk sedia ada.

"Memang seronok mencuba sesuatu yang baru, kerana ia melalui proses pengamatan, penelitian dan perkembangan minda. Setiap hari saya menghabiskan masa bersama lintah, mengkaji habitat hidup, melihat bagaimana ia membesar.

Lintah menghisap darah di kawasan yang ditandakan.

"Daripada pengamatan itu, saya lakukan apa yang difikirkan sesuai untuk membiakkan lintah dengan cepat. Syukur, semua lintah di dalam tangki membiak dengan baik sebab ada rakan lain yang menghadapi masalah," katanya.

Selain mengusahakan ternakan lintah di Bandar Putra Perdana, Puchong, Selangor sejak setahun lalu, Arjuna juga menjalankan aktiviti ternakan ayam kampung yang kini masih di peringkat awal dan memerlukan banyak pelaburan.

Anak muda masih bujang ini juga mahir dalam bidang urutan tradisional, termasuk menggunakan lintah untuk berbekam yang dijalankan di rumahnya.

Mengulas lanjut proses pembiakan lintah yang diternaknya, Arjuna menjelaskan, lintah peliharaannya diberi makanan sejenis lumut bertujuan membersihkan sistem penghadaman lintah kerana haiwan yang sama akan digunakan untuk perubatan berbekam.

Arjuna Raja Ahmad
"Kebiasaannya lintah akan makanan berdarah, jadi kami berikan belut dan ikan belacak. Kedua-duanya berkhasiat dan berguna dalam perubatan. Jika lintah menghisap darah ikan itu, sudah pasti kandungan darahnya akan bercampur kandungan khasiat berkenaan.

"Lumut itu pula akan membersihkan lintah, jadi gabungan semua elemen itu akan membantu menghasilkan lintah hidup berkualiti," katanya.

Lintah dewasa yang panjangnya kira-kira sejengkal akan dipilih untuk berbekam kerana ia mampu menghisap darah lebih banyak. Lintah yang sudah digunakan untuk berbekam akan diasingkan di tangki khas dan dibiarkan di situ sehingga kembali ke saiz normal dan bertelur.

Ketika aktiviti berbekam dijalankan, Arjuna menggunakan teknik yang sama digunakan pengamal perubatan lain iaitu menggunakan bekas khas untuk menyedut udara. Sebaik saja bekas plastik itu dikeluarkan, lintah akan diletakkan di tapak berkenaan untuk menghisap darah.

"Proses ini mengambil masa kira-kira dua jam. Lintah akan berhenti menghisap dan jatuh sendiri sebab terlalu kenyang menghisap darah kotor. Ada kes lintah menghisap darah sampai mati.

"Menariknya, lintah tidak akan menghisap darah pesakit Aids. Walaupun kita paksa dengan meletakkan lintah di tapak yang disediakan, lintah itu tidak akan menghisap darah. Itulah istimewanya makhluk Tuhan ini," katanya.

Katanya, lintah yang digunakan untuk berbekam akan diasingkan sehingga dua bulan sebelum dibiarkan bertelur dan kembali ke saiz asal. Lintah itu akan digunakan untuk menghasilkan minyak lintah tradisional khasnya bagi tujuan urutan batin serta masalah luka luaran.

Kini, beliau juga turut menghasilkan minyak lintah yang dihasilkan dengan ramuan campuran termasuk minyak kelapa dara, lada hitam, biji sawi, yang dijual pada harga antara RM30 hingga RM130 sebotol mengikut dua saiz botol yang disediakan.

Minyak lintah yang dihasilkan itu akan diproses selama 40 hari termasuk ditapa sebelum diisi ke dalam botol.

Syarikat Kubi turut memperkenalkan sistem pawah iaitu ahli baru yang tidak mempunyai asas dalam bidang itu tetapi berminat untuk menjalankan penternakan lintah. Mereka cuma perlu mengeluarkan modal mana
kala urusan penjagaan, pemasaran dijalankan syarikat.


Perhatian!!!

Kami menyediakan pakej bagi yang hendak mula menternak Lintah seperti dibawah:

PAKEJ LINTAH HANYA RM 2500.00 SAHAJA

Anda tidak perlu bersusah payah untuk membina kolam lintah lagi kerana kami menyediakan semua untuk anda dengan hanya RM 2500.00 sahaja.
1. Dua (2) Tong PE Tank hitam
- 100 Galen / N 70
- Paip Overflow
- Frame / Netting
2. Tanah Liat Putih
3. Pokok Keladi Bunting
4. Makanan (Buster) dua (2) kg / untuk enam (6) bulan
5. Benih Lintah (1000) ekor / umor 4 bulan (saiz besar strew)
Penghantaran Boleh Dirunding
Kontrak pasaran disediakan bagi yang memerlukan (benih akan dibeli kembali ketika matang)

SILA HUBUNGI SAYA UNTUK KETERANGAN LANJUT
Mohd Saiful Mustafa
019-410 0816

Comments

Popular Posts